Perihal Solat Jemaah. Macam-Macam Ragam..


Solat jemaah darjatnya diangkat sebanyak 27 kali berbanding solat sendirian. Semua orang pun tau tu kan? Bagus2..

Solat jemaah tu sangat bagus. Tapi kadang-kadang ada sesuatu yang mengganggu aku tentang ragam orang kita masa nak tunaikan solat jemaah ni. Hmm..


Ragam 1:

Lepas khutbah jumaat. Semua jemaah bangun, dan rapatkan saf. So, banyak la ruang-ruang kosong antara jemaah yang perlu diisi. Orang yang saf belakang sepatutnya cepat-cepat isi saf yang kosong kat depan.

Tapi kebanyakannya, ramai yang pandang orang kiri kanan dengan harapan orang sebelah tu yang pergi depan penuhkan saf tu. Adehh..

Apa la salahnya kita sendiri yg cepat-cepat pergi isi tanpa tolak orang kiri kanan. Kat sini, nak rapatkan saf pon dah ambik satu masa yang lama..

Pengakuan benar. Aku dulu pon camtu. Bila dapat saf yang bawah kipas, aku biar orang sebelah aku yg kedepan. Tapi tu dulu. Bila dah besar ni tak buat camtu dah. Hehe..


Ragam 2:

Setiap jemaah ambik satu sejadah. Bila sorang satu sejadah, apa yang jadi? Ya, saf jadi tak rapat. Sepatutnya takde jarak antara tumit jemaah (macam gambar kiri)..

Tapi bila masing2 jemaah amik satu sejadah dan ALIGNMENT CENTER, jadilah saf tak rapat mcm gambar kanan..




Kadang-kadang aku geram. Sebab bila jemaah tak nak rapat kan tumit. Bilangan jemaah yang boleh dimuatkan dalam satu tempat tu jadi sikit..

Kesian aku tengok orang yang datang lambat ke masjid, takde tempat lagi nak solat. Padahal kalau semua orang rapat, boleh muatkan ramai lagi jemaah dalam masjid..


Akhir Kata:

Entri teguran ni baik untuk lelaki mahupun perempuan. Untuk kesedaran diri aku sendiri jugak. Hope lepas ni kita jangan ambik mudah sangat dalam merapatkan saf dalam solat jemaah..

Ada kajian sains mengatakan, bila jemaah semua rapat. Cas-cas dalam badan kita meneutralkan antara satu sama lain. Sejauh mana kebenarannya. Wallahualam..



*Sila 'LIKE' dan 'SHARE' Jika Anda Suka Posting Ni..=)

15 comments:

Post a Comment

Drop komen hangat anda. Klik "Subscribe by email" jika anda mahu follow up komen entri ni..
Jom Like >> Fanpage Jejaka Terhangat <<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...